windlover.reismee.nl

Niet weg te krijgen uit Barbate.

Beste allemaal,

Lig ik toch nog steeds in Barbate te wachten op beter weer ,alles is weer in orde gebracht voor de volgende tocht maar de weergoden zijn niet goed gestemd.

S\'morgens ziet het weer er vreselijk uit veel regen en veel wind maar in de middag klaart het op en schijnt de zon alsof er niets anders is dan zon.

Afgelopen nacht stomde het en de bliksem en de donder lieten weer van zich horen en als dat nog niet genoeg was viel er een behoorlijke bui hagel(lijkt wel of ik in Nederland ben)

Voor de rest vermaak ik mij uitstekend om tussende buien door het natuur gebied in te gaan en daar een flink stuk te wandelen (met paraplu natuurlijk) want het weer kan snel omslaan.

Ook is er tijd genoeg om naar de supermarkt te gaan om de nodige boodschappen te doen,er is keuze genoeg ,naar de DINO of de Lidle of de plaatselijke kleine winkeltjes.

Helaas weer een pech geval mijn fiets in s\'nachts bij de boot gestolen ,ze hebben het kabelslot gewoon door geknipt en ook bij een andere boot is ook de fiets gepikt,natuurlijk aangifte gedaan bij de gardia civil maar daar konden ze verder ook niets meer doen.

Gelukkig zijn de benen nog van uitstekende kwaliteit dus de komende dagen zal er veel gelopen worden en zal ik op zoek gaan naar een andere fiets.

De komende dagen wordt er beter weer verwacht volgens internet en daar kijk ik naar uit ,ik ben nu wel uit gekeken op Barbate .

Dat was het dan weer tot de volgende keer,

nog steeds in Barbate

Wel vertrokken maaaaaaaaar,

Had ik het voornemen om afgelopen vrijdag naar Marokko tegaan maar het zat weer tegen ,na ongeveer drie uur varen kreeg ik problemen met de schroef en draaide niet meer mee ,waarschijnlijk vuil of een stuk touw in de schroef?

Maandag gaat de boot helemaal uit het water om dit probleem te verhelpen

Ach ja het kan niet altijd meezitten.het blijft wel spannend zo.

Voor de rest vermaak ik mij uitstekend ,stukje fietsen,terrasje pakken ,biertje drinken ,hier en daar een hapje eten ,het weer is hier een beetje wisselvallig dan weer zon dan weer een buitje regen maar de temperatuur is uitstekend zo\'n 23 graden.

Dit was dan even een tussen verslag

dit was het dan weer tot de volgende keer

In de haven van Barbate

Hallo allemaal,

Ik lig al weer een paar dagen in Barbate te wachten op beter weer en ontdekte een koelwater lekkage bij de motor.

Helaas was dit niet simpel te repareren en moest de motor er in zijn geheel uit de boot getakeld worden.In de werkplaats zijn er zeven nieuwe doppen vervangen die door het zoute water behoorlijk waren aangetast en er zijn vier nieuwe schokdempers gemonteerd.

Na twee dagen kon de motor weer op zijn plaats terug geplaatst worden( zie foto\'s)

Al met al een behoorlijke tegenvaller maar na negen maanden varen valt het toch wel mee.

Barbate is een mooie plaats met een luxe wandel promenade waar als het weer goed is veel spanjaarden hun wandeling maken.

Er zijn alleen nog geen toeristen te bekennen ,alle hotels staan nog leeg omdat het nog te vroeg in het seizoen is.

Het natuurpark is erg groot en heerlijk om in te wandelen en te genieten van de natuur.

Tot mijn grote verbazing hebben ze vlak bij de haven het circus Berlin opgezet waardoor ik van heel dichtbij allerlei dieren heb kunnen bewonderen(zie foto\'s)

Dit hebben ze natuurlijk speciaal voor mij neer gezet.

Dit was het dan weer tot de volgende keer

vertrek Rota

Hallo allemaal,

Na een paar storm achtige dagen weer het ruime sop gekozen om te vertrekken naar Sancti Petri omgeveer 30 km verder ,niet ver maar het weer werdt slechter .

vanuit Sancti petri toch weer verder naar Barbate (40 km ) ook hier is het weer niet al te best dus is het ook hier afwachten tot het weer beter wordt,maar de weer voorspellingen wijzen erop dat het nog even kan duren voor de wind akseptabel is .

Ik heb wel een paar mooie foto\'s gemaakt en ook van het uit gestrekte natuur gebied waar ik uren doorheen gewandeld heb,viel niet mee met al die heuvels ,na afloop van deze tocht van zo\'n 4 uur toch wat kramp verschijnselen in de kuiten gekregen.

het zal wel door de slechte conditie komen en niet door de leeftijd denk ik.

Hier zittende aan een lekker glas bier (merk Cruzcampo) en de zon die tussen het wolkendek regelmatig verschijnt groet ik jullie allemaal.

Dit was het dan weer tot de volgende keer,

vertrek uit Cascais naar Desimbra

Hallo allemaal,

Gisteren vertrokken uit Cascais,het is een prachtige dag en de wind waait naar de goede richtig dus heerlijk om om te zeilen

Het vest kan weer uit want de temperatuur is aangenaam en er staat weinig of geen golfslag, de afstand die ik moet afleggen is ongeveer 50 km on de boot loopt zo'n 4 knopen,helaas in de loop van de dag gaat de wind draaien en moet de motor er bij gezet worden.

Om half vijf aangekomen in Desimbra een echte visseshaven met veel kleurrijke boten en bootjes een lust voor het oog en direct daarnaast een kleine jachthaven met voldoende lege ligplaatsen.

Op de steiger staat al een manneke te zwaaien en wijst mij de weg naar een goede ligplaats,snel loopt het manneke naar de ligplaats om de boot aan te leggen,want behulpzaam zijn de Portugezen wel.

Na de gebruikelijke papieren rompslomp en de gebruikelijke handen en voeten gebaren kan ik,dacht ik,met de bus naar het plaatsje te gaan om bootschappen te doen ware het niet dat de havenmeester mij duidelijk maakte dat de bus vandaag niet reed omdat er op grote schaal gestaakt wordt in Portugal,misschien morgen ook niet.

Dus maar gauw de fiets gepakt en naar het plaatsje gefietst en de boodschappen gedaan in een kleine winkel,altijd leuk om duidelijk te maken wat ik nodig heb en hoe dan ook het lukt altijd om te krijgen wat ik wil.

In een klein eethuisje een lekkere maaltijd genuttigd en ze deden hun uiterste best om het mij naar de zin te maken.

Daarna in het pikke donker terug naar de boot (om half zeg gaat hier het licht uit) om mij te vermaken met een spelletje op de computer..

Vandaag lekker uitgeslapen en lekker op de bank gelegen terwijl de regen op het dek tikt,opzich een prettig geluid als je lekker warm en droog zit.

De vooruitzichten voor de komende twee dagen zijn slecht te veel wind (6 a 7 ) en regelmatig flinke

regenbuien dus afwachten maar op beter weer en ook dat de wind de goede kant op waait.

Dit was het weer tot de volgende keer

Vertrokken uit Figueira da Foz

Hallo allemaal,

Op 8 november om 9 uur vertrokken uit Figueira da Foz om met een strakke blauwe lucht en de wind tegen naar Nazarรฉ te varen,het is geen grote afstand het is maar 45 km dus was ik om 15.00 uur in de haven aangekomen.Tijd om wat bootschappen te doen en het plaatsje door te fietsen.

De volgende dag ziet het weer er totaal anders uit strakke blauwe lucht lekker windje uit de goede richting ,om een uur of elf werd het tijd om het vest uit te doen in de zon uit de wind even genieten dus.Met zo'n 65 km te gaan richting peniche toch wel 8 uur varen kom ik aan in de haven.Mooie grote haven en lig vlak naast een politie boot die mij vriendelijk gedag zegt en gelijk vraagt naar mijn paspoort en de boot papieren.Zo gezegt zo gedaan ,na een grondige controle bleek alles in orde te zijn en wenste mij een goede reis toe.

Er lagen meer boten die ook vandaag aangekomen waren en die de zelfsde kant opgaan en maken kontakt met elkaar om te vragen waar ga je naar toe ,hoe is het weer morgen en hoe laat vertrek je .Het is een aardige afstand om naar lissabon te varen zo'n 95 km dus dat betekent vroeg op ,om 05.30 opstaan en om 06.30 vertrekken in het donker .

Uiteindelijk gingen er 4 boten op dezelfde tijd weg ,dat is wel leuk maar na een tijdje heeft iedereen een eigen koers en een andere snelheid zodat je niet meer bij elkaar vaart.Je kan elkaar wel volgen want je kan ver kijken op zee.

In het begin stond de wind goed (halve wind) maar daarna ging hij draaien en kwam de wind van achteren met redelijke golven met als gevolg dat ik regelmatig 60 graden opzij werd gezet en steeds moet bij sturen.Wel leuk was het dat er onderweg 10 tallen dolfijnen ongeveer een uur lang om de boot heen zwommen en speelden met de golven.IK heb er foto's van gemaakt.

Om 16.00 uur aangekomen in de haven van cascais zo'n 15 km voor lissabon een mooie luxe haven waar ik keurig werd begeleid met een rubberboot naar de ligplaats.

Gauw de fiets gepakt en naar een bakker gereden voor een vers brood en een rondje gemaakt door de plaats waar zowaar de mac donald ook is ,niet dat ik een liefhebber ben van dit soort eten maar het was wel erg makkelijk om juist daar te gaan eten,en het smaakte goed.

Zondag wordt er niet gevaren want er is storm voorspeld dus alle tijd om de plaats eens wat beter te bekijken ,de fiets op en een heerlijk stuk gefietst langs de kust wat vol staat met allerlei eet tenten en drink tenten .De wind stond van de kust af dus fietste ik uit de wind en in de zon en zittend op een terrasje smaakt een biertje uitstekend.

Het was daar best druk met veel toeristen of mensen die op vakantie zijn ,best wel begrijpelijk want het klimaat word wel steeds beter naarmate je afzakt .

maandag ga ik met de trein naar Lissabon ik ben benieuwd wat ik daar ga aantrefffen

Dat was het weer ,tot de volgende keer

uiteindelijk toch vertrokken uit Porto

Eergisteren vertrokken uit Porto naar de volgende haven in Aveiro maar er was geen goede haven te vinden alleen een haventje met kleine bootjes en wat ik denk vrij ondiep eerst geprobeert om aan een andere boot aan te leggen maar na een diepte peiling kwam ik er achter dat het maar 1,50 cm diep was en aangezien het donker werd ik niet kon met zekerheid wist of dit de laagste waterstand was ben ik weer uit het haventje vertrokken en een stukje verderop het anker uitgegooid.De volgende dag het anker gelicht en weer vroeg vertrokken naar de volgende haven dat is zo'n 60 km verder in Figueira da Foz .

Het was een stralende dag met volop zon alleen de wind was pal achter en een behoorlijke zeegang met golven van 3 a 4 meter wat het sturen niet makkelijk maakte.Je word door de golven zo'n 60 graden opzij gegooit dus veel bij moeten sturen.

De haven is klein maar voorzien van alle gemakken en de prijs is niet te hoog.

Het plaatsje is gezellig met leuke buurt winkels waar je op je gemak en met veel handen en voeten gebaren uiteindelijk toch de nodige bootschappen kan bemachtigen.

Ik blijf vandaag hier liggen en zal als het weer het toelaat morgen vertrekken naar Nazare,ligt ook op zo'n 60 km afstand van hier.

dat was het weer tot de volgende keer

Peter.

weg uit Viana do Castelo

hallo allemaal,

Vanuit viana do castelo aan gekomen in Povoa da Varzim een rustige haven en geen mens te bekennen om mij een ligplaats aan te wijzen dus gewoon ergens gaan liggen waar water en stroom aanwezig is.Nog even een stevige wandeling en een hapje eten en de dag zit er weer op .

De volgende dag vroeg vertrokken wand Porto is nog een behoorlijk stuk varen,het is een prac htige dag ne een lekker windje .S'middags om 15,00 uur aangekomen en een snelle boot komt naar mij toe varen om te vragen of ik een ligplaats wil en dat ik dan acgter hem aan moet varen .

Zo gezegd zo gedaan,het is een gloed nieuwe haven en alle voorzieningen zijn wel aanwezig maar niet optimaal.

Tijd genoeg om richting centrum te gaan dus ga ik lopend daar naartoe,alleen de afstand is langer dan ik dacht en kom 2 uur later pas op de plaats waat de portboten liggen en waar het erg druk is met allerlei toeristen die overal port kunnen proeven en kopen.

De foto's staan ook op de site

Een gezellige plek dus om daar ook wat te gaan drinken,alleen geen port maar koffie met melk.

De terugweg verloopt anders dan ik dacht want als ik met de bus ga is het wat minder vermoeiend . Bij de bushalte opzoek naar de juiste bus en ja hoor no 903 en dan overstappen naar no 14 .

de bus 903 gaat geweldig maar het overstappen is een probleem want de bus no 14 komt niet na een uur wachten vraag ik aan andere mensen waar bus 14 blijft(moeilijk in het Portugees) maar zij wisten een oplossing,zij hielden een bus aan en die bracht mij naar een plaats waar ik een tunnel door moest en dan kwam ik na een half uur lopen toch bij de haven terecht.

Het is inmiddels 21.00 uur dus snel een maaltijd bereiden en dan op tijd naar bed.

de volgende dag weer oppad richting Porto maar dan met de bus die vlakbij de haven zijn beginpunt heeft,eenmaal in Porto Het hoogste punt bezocht en foto's genomen daarna op mijn gemak de wegen naar beneden gevolgd om weer bij de rivier te komen.Bij de rivier lekker op een terras gezeten (in de zon natuurlijk)Op dat moment zie ik een oude tram langs rijden die in de richting van de haven gaat maar dan aan de andere kant van de rivier.Rustig afwachten tot er weer een tram aankomt en er in gestapt.Leuk zo'n oude tram(zie foto). Om naar de overkant te komen neem ik de pont die mij weer naar de haven brengt.Een enerverende dag was het zeker .

BROER ,BEB, JOKE,ERNST,MARC,HELGA,RIET,RANDY,RIESKE,MARGRIET,PA,ARNOLDA,BUREN en ZUSJE allemaal bedankt voor de reacties die jullie hebben gegeven,het doet mij goed dat jullie mij blijven volgen . ga zo door

dat was het weer ,tot de volgende keer