windlover.reismee.nl

Vertrokken uit Figueira da Foz

Hallo allemaal,

Op 8 november om 9 uur vertrokken uit Figueira da Foz om met een strakke blauwe lucht en de wind tegen naar Nazaré te varen,het is geen grote afstand het is maar 45 km dus was ik om 15.00 uur in de haven aangekomen.Tijd om wat bootschappen te doen en het plaatsje door te fietsen.

De volgende dag ziet het weer er totaal anders uit strakke blauwe lucht lekker windje uit de goede richting ,om een uur of elf werd het tijd om het vest uit te doen in de zon uit de wind even genieten dus.Met zo'n 65 km te gaan richting peniche toch wel 8 uur varen kom ik aan in de haven.Mooie grote haven en lig vlak naast een politie boot die mij vriendelijk gedag zegt en gelijk vraagt naar mijn paspoort en de boot papieren.Zo gezegt zo gedaan ,na een grondige controle bleek alles in orde te zijn en wenste mij een goede reis toe.

Er lagen meer boten die ook vandaag aangekomen waren en die de zelfsde kant opgaan en maken kontakt met elkaar om te vragen waar ga je naar toe ,hoe is het weer morgen en hoe laat vertrek je .Het is een aardige afstand om naar lissabon te varen zo'n 95 km dus dat betekent vroeg op ,om 05.30 opstaan en om 06.30 vertrekken in het donker .

Uiteindelijk gingen er 4 boten op dezelfde tijd weg ,dat is wel leuk maar na een tijdje heeft iedereen een eigen koers en een andere snelheid zodat je niet meer bij elkaar vaart.Je kan elkaar wel volgen want je kan ver kijken op zee.

In het begin stond de wind goed (halve wind) maar daarna ging hij draaien en kwam de wind van achteren met redelijke golven met als gevolg dat ik regelmatig 60 graden opzij werd gezet en steeds moet bij sturen.Wel leuk was het dat er onderweg 10 tallen dolfijnen ongeveer een uur lang om de boot heen zwommen en speelden met de golven.IK heb er foto's van gemaakt.

Om 16.00 uur aangekomen in de haven van cascais zo'n 15 km voor lissabon een mooie luxe haven waar ik keurig werd begeleid met een rubberboot naar de ligplaats.

Gauw de fiets gepakt en naar een bakker gereden voor een vers brood en een rondje gemaakt door de plaats waar zowaar de mac donald ook is ,niet dat ik een liefhebber ben van dit soort eten maar het was wel erg makkelijk om juist daar te gaan eten,en het smaakte goed.

Zondag wordt er niet gevaren want er is storm voorspeld dus alle tijd om de plaats eens wat beter te bekijken ,de fiets op en een heerlijk stuk gefietst langs de kust wat vol staat met allerlei eet tenten en drink tenten .De wind stond van de kust af dus fietste ik uit de wind en in de zon en zittend op een terrasje smaakt een biertje uitstekend.

Het was daar best druk met veel toeristen of mensen die op vakantie zijn ,best wel begrijpelijk want het klimaat word wel steeds beter naarmate je afzakt .

maandag ga ik met de trein naar Lissabon ik ben benieuwd wat ik daar ga aantrefffen

Dat was het weer ,tot de volgende keer

Peter

Reacties

Reacties

Rieske

Ahoi schipper Peter.

Je hebt her er maar druk mee.overal de omgeving verkennen en terrasjes. Ook nog een tripje naar Lissabon
Wel veel en als het leuk is moet je er gewoon van genieten. Dat is tenslotte je bedoeling van je wereldreis.
Het was weer een leuk verslag.

Goede vaart, als je weer gaat.
Groetjes. Rieske

Thuis-dinnetje

?? en hij vaart van ??? kroegie naar kroegie ??

Hallo ouwe Zeerot,

't blijft genieten voor jou en voor ons. Wie ver reist heeft veel te vertellen en daar genieten wij van.

See you later *-*

Thuis-dinnetje

Tja en dan zet ik daar mooie muzieknootjes neer en dan zet jouw website er vraagtekens voor in de plaats. Stomme site! Wees gerust, ik heb geen vraagtekens bij jou ;p)

"broer"

Hoi Peter,
Mooi verhaal, met name die wind achter. Wees echter voorzichtig met die wind achter, als de golf je meeneemt kan je snelheid verdubbelen of meer en als je dan op je kant gaat is er geen houden meer aan. Het is leuk om te kunnen meegenieten van jouw ervaringen. Dat proef ik ook bij de andere volgers. Nu nog jouw Portugees even bijspijkeren en dan kan je na de Canarische eilanden gelijk oversteken richting Brazilië.
Behouden vaart en groet,
Fred

caroline

Hoi Peet,

Leuk dat je het nog steeds naar je zin hebt,maar heb je nog steeds geen heimwee? :)
Het is nog steeds leuk om te horen wat jij daar allemaal doet en ziet zoals die dolfijnen gaaf hoor!!'
Heb nog een behouden vaart en veel plezier.
xxx

ernesto

je moet de groeten hebben van Will (tennis ) en ik lees je verslag iedere keer en krijg dan steeds dorst.

Dre

Met je boot in de trein naar Lissabon, hmzzz. Heb wel is van een autotrein gehoord, maar nog nooit van een boottrein. :)

Gaat lekker zo Sailor, en zo lang je het naar je zin hebt helemaal ToP. Vooral zo doorgaan ......

Have Fun
Greetszsz
Dre

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!